Hoe maak je goede nascholing?

SANA heeft in september een workshop gegeven over dit onderwerp en de tips uit die workshop zie je hieronder.

  1. Als je een training gaat maken begin je na te denken over de Leerdoelen. Wat wil je dat de deelnemers kunnen na afloop van je training?
  2. Daarna komen vragen als: Welke inhoud (theorie) is daarvoor nodig en wat is de beginsituatie (wat weten ze al?).
  3. Je kiest er werkvormen bij en maakt daar een logisch geheel van (didactische opzet).
  4. Daarnaast moet je ook nog bedenken hoe je vaststelt of deelnemers de leerdoelen behaald hebben (wel/niet certificaat afgeven). 

Tijdens de workshop zijn deze stappen gerelateerd aan de SANA criteria. De tabel hieronder is daarbij gebruikt. Deze tips kunnen je helpen bij het verbeteren van je nascholing (en geven de nodige achtergrond bij onze criteria). Wil je meer weten of heb je vragen, neem dan contact met ons op.

Ontwerpen zinvolle en goede nascholing (tabel met tips)