Hoe maak je goede nascholing?

Op deze pagina staan de tips van onze onderwijskundigen.

Oktober 2020: uit de workshop over online lesgeven komen de volgende links voor achtergrond en verdieping:

  1. Blog over Synchroon hybride onderwijs (HAN) Klik hier 
  2. Twaalf bouwstenen (Open Universiteit) Klik hier 
  3. Digitale didactiek: zo maak je online onderwijs (Open Universiteit) Klik hier
  4. Cornell methode Klik hier 
  5. Padlet (praktisch hulpmiddel) Klik hier

Als je ergens nog vragen over hebt, neem dan gerust contact met ons op. Patricia en Marjolein helpen je graag vooruit.

Mei 2020: Hoe zet je een klassikale training om naar een online training (virtuele klas)? Naar aanleiding van deze veel-gestelde-vraag hebben we tips verzameld om de kwaliteit van het training geven op afstand naar een hoger niveau te tillen.

  1. Kies de juiste software
  2. Audio is belangrijk
  3. Pas je programma aan
  4. Creëer de juiste verwachtingen m.b.t. groepsgrootte en interactie
  5. Werk samen
  6. Oefenen en voorbereiden

Tips voor een goede online training/ virtuele klas (PDF)

September 2019: De tips uit de SANA workshop over het ontwerpen van goede nascholing zijn:

  1. Als je een training gaat maken begin je na te denken over de Leerdoelen. Wat wil je dat de deelnemers kunnen na afloop van je training?
  2. Daarna komen vragen als: Welke inhoud (theorie) is daarvoor nodig en wat is de beginsituatie (wat weten ze al?).
  3. Je kiest er werkvormen bij en maakt daar een logisch geheel van (didactische opzet).
  4. Daarnaast moet je ook nog bedenken hoe je vaststelt of deelnemers de leerdoelen behaald hebben (wel/niet certificaat afgeven). 

Tijdens de workshop zijn deze stappen gerelateerd aan de SANA criteria. De tabel hieronder is daarbij gebruikt. Deze tips kunnen je helpen bij het verbeteren van je nascholing (en geven de nodige achtergrond bij onze criteria). Wil je meer weten of heb je vragen, neem dan contact met ons op.

Ontwerpen zinvolle en goede nascholing (tabel met tips)

Kijk ook eens bij de Veelgestelde vragen